söndag 8 januari 2012

Böcker inom och omkring oss - Aidan Chambers

Denna bok handlar om hur vi skapar en läsmiljö i skolan som underlättar för eleverna att nå böckernas magiska värld. Ett slags trolleri som händer inne i huvudet det är vad litteratur är, enligt en tioårig pojke citerad i denna bok.
Att lära sig läsa är en sak, att lära sig blir en aktiv läsare är något annat. Teori och resonemang kring läsning som fenomen varvas med konkreta och praktiska förslag på hur man kan gå til väga för att hjälpa andra att utvecklas som läsare och hur man leder boksamtal.


I bokens första del Böcker omkring oss, om läsmiljö diskuteras vad som behövs för att göra människor till läsare. Vilka faktorer spelar in? Vilka hinder finns det på vägen? Och vad kan vi vuxna göra för att undanröja dem och få fler att upptäcka hur tecknen på boksidorna blir till magi inne i huvudet?

I bokens andra del Böcker inom oss, om boksamtal presenteras en av dessa faktorer i detalj. Det är i samtalet, i mötet med andra läsare, som litteraturen och läsupplevelsen fördjupas och utvidgas.

Chambers menar att samtalet leder till förståelse och han har följande fyra grundfrågor som stöd för boksamtalet:
1. Var det något du gillade i boken?
2. Var det något du ogillade?
3. Vad det något som du inte förståd eller tyckte var svårt? Vilka frågetecken finns?
4. Lade du märke till några mönster eller kopplingar?

Skriv ner listor på gruppens tankar, antingen på papper i den mindre gruppen eller på tavlan i helklass. Därefter kan man dra paralleller till de olika svaren och se mönster i svaren. Finns det t ex samma ord i flera svar?

För att få mer flyt i samtalet - ställ aldrig några varför frågor, utan istället Jag undrar frågor:
  • Vad trodde du det var för sorts bok, genom att se på utsidan?
  • Har du läst någon bok som liknar denna?
  • Har du läst boken förut? Vad var annolunda nu?
  • Kan boken göras bättre - hur?
  • Har något av det som händer i boken hänt dig?
  • Kunde du se berättelsen framför dig i ditt huvud - vilka detaljer, platser, miljöer?
  • Hur många olika berättelser kan du hitta i boken?
  • Är det en bok man läser snabbt eller långsamt - skulle du vilja läsa om den?
Specialfrågor:
  • Hur lång tid tog det för allting att hända?
  • Vems berättelse är det?
  • Vilkeb av personerna blev du mest intresserad av?
  • Var utspelar sig händelserna?
  • Vem var det som berättade historien. Vet vi det? Hur vet vi det?
  • Fick du reda på vad personerna tänkte?
  • Tänk dig själv som åskådare till händelserna. Med vems ögon såg du det som hände?
Aidan Chambers talar också tydligt om vikten av att läsa om texter, minst två gånger för att kunna tala om texten på ett bättre sätt. Arbeta därför med kortare texter i början, noveller, dikter eller kapitel från någon bok.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar